Halaman

Sabtu, 6 Februari 2010

Lagi-lagi PCC


Putrajaya Challenge Park....6hb February 2010..kali ni tak ramai lak yang dapat kayuh kt PCC sebab semua kerja...tapi tak pe geng-geng lain pun ramai gak yang kayuh kt sana.

Kali ni misi di PCP adalah untuk buat GPS Trekking....nak buat ape? adalah....biarlah rahsia...kata Dato Siti Nurhaliza.

Disebabkan Ahad nak layan Batu Dam dan kena bangun pagi, kayuhan di PCP ni terpaksalah kena buat lewat sedikit lebih kurang kul 9:20am kami mula kayuh sekitar PCC mengikut trek yang dirancang.

Antara yang hadir kayuh adalah RULe, Acong, Din Polis dan Helmi.
Juga kami terserempak dengan beberapa geng lain yang kayuh antaranya geng downhill GEJA MATOBA. Diaorang ni memang sempoi dan lawak..borak punya borak..mula mereka bercerita maksud GEJA MATOBA...rasa-rasa nya apa ye maksud nya?


GE JA : GEng JAhat
MATOBA : MAin TOlak BAsikal (MAri ke MAin ke aku pun dah tak ingat..sorry BRo kalau silap)

Tengok diaorang ni main beskal memang dasyat dan BRani punya geng.

Lepas layan GEJA ..kayuhan diteruskan melayan Downhill Single Trek lane 10 dan 14. memang syok dan mengancam.

Sampai dibawah kami telah berkenalan lagi dengan geng dari Subang Bestari...lupa lak tanya nama...tapi tak pe next KayuhBeb nye ride, join la kitaorang.

Wokey itu je, gambar pun tak banyak ambil sebab cameraman tak de.


Khamis, 4 Februari 2010

Ahad 7hb layan Batu Dam

Batu Dam atau Empangan Batu, Ulu Yam adalah salah satu trail yang dulunya menjadi kesukaan rider-rider sekitar Lembah Klang.
Panaurama dan pemandangan sekitar Trail Batu Dam memang amat mengasyikkan.

Panjang trail kalau tak silap sepanjang 25km.
Laluan pembukaan dihidangkan dengan mendaki empangan.








Sampai sahaja diatas, kebiasaannya rider-rider akan bergambar beramai-ramai dengan berlatarbelakangkan kawasan tadahan air...memang menarik.

Kemudian akan melalui single trail sepanjang tasik dengan merentas beberapa anak sungai kecik.

Lebih kurang suku perjalanan, setiap rider akan menolak basikal mendaki bukit yang di gelar bukit lahanat....setahu saya tak de sape pun yang pernah kayuh bukit ni.

Sampai sahaja di puncak bukit lahanat, kayuhan single trail pun bermula dengan melalui laluan "canopy" pokok hutan...suasana dan udara sudah semestinya nyaman dan mengegarkan.

Disini sedikit skill penggunaan gear dan handling diperlukan.

Lepas aje clim ”sikit” terus jumpa downhill...juga single trail hinggalah ke anak sungai yang besar sedikit.

CP1

Disini, biasanya rider-rider akan berehat-rehat sebentar sambil bermain-main dengan air sungai yang sudah semestinya sejukkk.(CP1)

Kepada rider yang tak tahan tengok basikalnya kotor juga tak ketinggalan membasuh basikal.

Perjalanan diteruskan...juga melaui single trail...dalam perjalan rider-rider akan melalui anak sungai yang agak kecil..disini rider-rider dinasihatkan unutk mengambil sedikit daun kesom yang tumbuh meliar untuk masak dengan maggie yang dibawa.

Lagi sekali rider-rider dihidangkan dengan single trail downhill (naik tak yah cerita la bila yea..nak racun orang kena la cerita yang downhill je) dengan.

Disini rider dinasihatkan berhati-hati kerana mungkin ada pokok yang tumbang melintang trail..juga ada downhill yang melalui batu-batu yang licin.

Kalau tak confident...tolak je la..yang penting ”SAFETY”.

Ketika downhill juga rider-rider terpaksa melintas beberapa anak sungai yang kecil. Tak jauh dari anak sungai ada kawasan yang sedikit lapang tiada ”canopy”, rider yang depan dinasihatkan tunggu di sini (CP2). Kalu tidak terlepas simpang. Antara tanda lain yang ada ialah ada tiang concrete menegak 4 batang.

CP2

Habis berehat disini, ambik laluan sebelah kanan downhill dan kemudian ada simpang, switchback kana lagi hingga sampai ke Sungai Besar.

Ini adalah port untuk bersantai-santai dan masak dan makan maggie.

Rider-rider dinasihatkan supaya tidak membuang sampah merata-rata, kerana tiada cleaner akan membersihkan kawasan ini.

Sampah juga dinasihatkan dibawa balik, sebab kalau kita tinggalkan, orang lain pun akan ikut, lama kelamaan sampah menjadi banyak...kita nak lepak kat sini pun dah tak enjoy sebab banayk sampah.

Habis melantak dan perut pun dah penuh dengan Maggie daun Kesom, perjalanan balik yang flat sahaja melalui tepian tasik hingga la ke parking kereta.

Amacam ..dengar cerita syok tak Batu Dam...macam semuanya downhill je. Memang betul-betul syok..lebih-lebih lagi bilamerentas anak sungai yang dingin sejuk dan jernih. 100% trek adalah offroad.

Apalagi..jom la join..jumpa disana...jangan lupa bawa maggie cup.


Selasa, 2 Februari 2010

Kayuh Lasak Cabaran Meru 40km..

Kayuh Lasak Cabaran Meru 40km..

Dengar tajuk je dah macam Jamboree je tapi kayuhan lasak ini adalah 100% road.

Antara kata-kata dari pihak penganjur

1) Mountain Bike Fun Ride - 10 pendakian dari kecil sehingga paling besar cabaran seperti dragon back, roller coaster dan juga greatwall of china

Kayuhan disertai seramai 150 orang rakan-rakan MTB sekitar Klang Valley.

Kali KayuhBeb register seramai 30 orang..tapi biasalah bila sampai hari kayuh macam-macam hal yang tak dapat di elakkan... tinggal 15 orang je yang hadir.

Kayuhan bermula pada pukul 9am dengan diiringi polis traffic. Syabas kepada organizer kerana setiap simpang dan lintasan jalan dijaga oleh rela ataupun polis traffic.

Terasa macam LTDL la pulak sebab kereta-kereta sepanjang Jalan Meru terpaksa ketepi memberi laluan kepada Rider-rider menguasai Jalan Meru.

Disebab kan ketiadaan Bro Kulat, kayuhan kali ini ditarik oleh Bro Acong berganti-ganti dengan Bro Robyn, Bro Din...sebagai satu strategi KayuhBeb agar senantiasa bertenaga sepanjang kayuhan

Walaupun trek road..tapi bukit-bukit yang dihidangkan seperti Dragon Back, Roller Coster dan juga melalui China Great Wall (kubur china kut) mencabar mental dan fizikal rider.

Akhir kata kayuhan cabaran MERU memang best.

Gambar-gambar adalah hasil petikan Bro Jinggo yang sanggup berkorban dengan tidak mengikuti keseluruhan loop semata-mata hendak mengambil gambar rakan-rakan.

Bro Dex mewakili KayuhBeb mengambil goodist bag

Seperti biasa strategi di rancang sebelum kayuhan...haram tak ikut pun

Bro Ajai pun tidak ketinggalan menghantar wakil..wife dia....Bro Hamir juga tak ketinggalan juga

Bergambar lagi...

Antara rakan-rakan MTB lain

Bro Nazade and Da Gang dari Banting

Gang Kampung Delek

Bro Zam dari Port Klang pun tak ketinggalan

Laluan Kebun Tebu...tang ni kalau ada bagi air tebu best la jugak

Check Point pertama

Bro Din Kanchong pun ada..

Tak ketinggalan Bro Ariel dari Speed OnTel

Agaknye ni la yang di panggil Dragon Back...dah sampai puncak..nun sayup puncak menunggu lagi dihadapan


CP2..Air dan pisang disediakan oleh pihak penganjur..tapi sape nak makan nenas ka oren ke ambik je kat belakang tu...

Climbing di Kubuq Cina...agaknya ni la The GreatWall

Moto Show

Translate the Blog

Germanium Power Loop

Germanium Power Loop
Products that will change your life! Energy Booster! Energetic ! Enjoy good sleep. Click photo for details information.

Menarik Beb

Related Posts with Thumbnails

KayuhBeb suppport Le Tour Langkawi-Banting 2hb Jan 2008

KayuhBeb suppport Le Tour Langkawi-Banting 2hb Jan 2008
Seramai 30 ahli KayuhBeb telah memeriahkan Le Tour Langkawi - Banting dengan membuat kayuhan dari Sijangkang ke Banting.Gambar bersama Dato Shafie dan Din Cycle

Pertandingan Pasang Tiub

Pertandingan Pasang Tiub

RRI ride by Kayuhbeb member

RRI ride by Kayuhbeb member

Kayuhan Ambang Merdeka 2008

Kayuhan Ambang Merdeka 2008
Project Kayuhan Ambang Merdeka telah berjaya dijalankan pada 24hb Ogos 2008 dari Sijangkang ke Pantai Baru Kelanang sejauh 35km(sehala).Tujuan project ini dijalankan adalah untuk memeriahkan lagi sambutan hari Kemerdekaan dan juga atas rasa tanggunjawab kelab untuk mempromosikan Pantai Baru Kelanang. Aktiviti seperti Sukaneka basikal dan juga gotong royong membershikan Pantai Kelanang juga telah menarik minat seramai 150 orang peserta menyertai program ini. Terima kasih diucapkan kepada Din Cycle, Majlis Daerah Kuala Langat, Pharmaniaga, Kayaba, Toshiba, Sykt Ikram Abadi, Poliklinik Sijangkang diatas kerjasama dan sumbangan.

Pertandingan Basikal Laju atas pasir

Pertandingan Basikal Laju atas pasir

Photo Session

Photo Session

Start

Start
Kayuhan Ambang Merdeka -Starting

On the way to Pantai Kelanang

On the way to Pantai Kelanang