Halaman

Isnin, 23 Mac 2009

Kayuhan FRIM - Green Cycle


Kayuhan Frim – Green Cycle
(Sempena Sambutan Hari Hutan Sedunia)
Tarikh: 21 March 2009
Masa : 8:30am
Jarak : 20km
Tempat : FRIM, Kepongm Selangor
Laluan : Road – Off road (jungle) – rover trek and single trek
Masa Tamat : 11:40 am
More Photo : http://kayuhbeb.multiply.com/

Persiapan
Pagi 21/3/09, masing-masing telah terjaga seawal pukul 5am dan telah berkumpul di Shell Kesas Highway pada pukul 6:30am untuk gerak bersama ke FRIM bagi memeriahkan lagi sambutan Kayuhan Hijau “Green Cycle” sempena sambutan “World Forest Day”
Macambiasa la, ada yang sampai awal dan ada juga tengah “on the way” tah kat mana pun tak sure.
Lebih kurang pukul 6:45am, semuanya telah berkumpul, sebanyak 4 buah kereta dari Kayuhbeb, Roto-X dan Pujmac menekan minyak kereta ke tempat yang dijanjikan.
Sesampai aje di pintu masuk FRIM, Security telah memberikan laluan masuk tanpa membayar sesen pun. Syabas kepada organizer.
Masing-masing telah memakirkan kereta berdekatan sekolah dan menyiapkan jentera masing-masing.Kayuhan ke KEM PERAH pun dimulakan dengan pendakian jalan tar.
-Kacang je.
Pendaftaran
Sampai aje di KEM PERAH, kami disuruh untuk register, sebagai record dan melayakkan diri untuk lucky draw. Kelihatan, Kayuhbeb adalah antara peserta yang awal sampai. Juga kelihatan Bro Khairul dari FRIM (Orang yang bertanggungjawab menjemput kelab Kayuhbeb ke Green Cycle - Thanks Bro)
Beberapa minit kemudian, beberapa peserta dari daerah lain pun sampai dan juga peserta dari UPSI – (Satu-satunya group yang bawa ramai rider perempuan – bakal cikgu la ni)
Pelancaran
Tepat jam 8:45am , perasmian telah dilancarkan oleh Pengarah Frim.
Kayuhan sopan santun pun dimulakan selepas flag off. Tujuan untuk membuktikan yang rider-rider MTB ni pun sopan santun dan cinta alam sekitar.

Kayuhan Trek FRIM
Kayuhan sopan dari Kem Perah menuju ke Streoid Hill, sebaik sampai persimpangan ke Heli pad, kami diarah kan untuk mengikut jalan ke Kanan menuju ke Bukit Putus.
Patutla dinamakan Bukit Putus sebab tak leh kayuh, kena angkat beskal dan meniti tebing ngan hati-hati, kalau tak beskal jatuh ke gaung. Kalau sayang sangat kat beskal kemungkinan dengan rider sekali boleh jatuh sebab cuba menyelamatkan beskal.

Selepas meniti tebing kayuhan landai menuju ke Bukit Hari, disini kami dinikmati dengan Panorama Kuala Lumpur yang indah. Sayang ambil ngan camera hp, kalau bawa camera SLR, perhhh! Damai dan tenang.
Selesai bergambar dan dengai taklimat, kayuhan diteruskan menuruni bukit steroid – Downhillllllll.Syokkkkkkk. sorry tak sempat ambil gambar part ni. Lu pikir lah sendiri – kata Nabil Raja Lawak

Selepas tu, kami dibawa melayan kaki bukit Dream Trail – complete satu loop. Kami tak dibawa ke Dream Trail sebab kawasan tu tak di gazette kan lagi untuk MTB. Kayuhan kaki bukit Dream trail (Bukit Bujang), adalah kayuhan offroad yang terakhir.
Selepas tu kami dibawa berkumpul untuk berkayuh ikut barisan untuk TV3 shooting dan lintas hormat depan VVIP.
Penamat
Tamat sahaja lintas hormat, kami dibawa semula ke KEM PERAH sebagai penamat kayuhan Green Cycle dan dihidangkan dengan makanan. Difahamkan, makanan berdaging seperti rusa dan kijang tidak dihidangkan sebagai menghormati penghuni hutan – Lawak aje la.

Sebagai tanda penghormatan, rider-rider telah diberi peluang untuk menurunkan tandatangan di Plak Green Cycle yang akan diletakkan di FRIM nanti.Bukti beb, bukti.bangga beb! Bangga.

Kesimpulan: Kayuhan Green Cycle Success dan syabas kepada pihak penganjur Kelab MTB frim dan kakitangan FRIM. Diharap rider-rider MTB selepas ini boleh lah mengayuh dikawasan yang disediakan unutk MTB (Papan Tanda telah dipacakan) dan juga dapat menghormati pengunjung-pengunjung lain. Kita mesti tunjukkan kepada orang lain yang MTB rider ni sopan santun orangnya. Bayaran RM 3 yang dikenakan selepas ni diharap dapat digunakan untuk membangunkan lagi trek MTB di frim dan juga kemudahan-kemudahan lain seperti tempat basuh beskal percuma – Hi!hi!hi!.


Bakal member baru Kayuhbeb.(Kawan Man Sawit)

Peserta paling kecil - 12 tahun (sebelah kanan la)

Tiada ulasan:

Translate the Blog

Germanium Power Loop

Germanium Power Loop
Products that will change your life! Energy Booster! Energetic ! Enjoy good sleep. Click photo for details information.

Menarik Beb

Related Posts with Thumbnails

KayuhBeb suppport Le Tour Langkawi-Banting 2hb Jan 2008

KayuhBeb suppport Le Tour Langkawi-Banting 2hb Jan 2008
Seramai 30 ahli KayuhBeb telah memeriahkan Le Tour Langkawi - Banting dengan membuat kayuhan dari Sijangkang ke Banting.Gambar bersama Dato Shafie dan Din Cycle

Pertandingan Pasang Tiub

Pertandingan Pasang Tiub

RRI ride by Kayuhbeb member

RRI ride by Kayuhbeb member

Kayuhan Ambang Merdeka 2008

Kayuhan Ambang Merdeka 2008
Project Kayuhan Ambang Merdeka telah berjaya dijalankan pada 24hb Ogos 2008 dari Sijangkang ke Pantai Baru Kelanang sejauh 35km(sehala).Tujuan project ini dijalankan adalah untuk memeriahkan lagi sambutan hari Kemerdekaan dan juga atas rasa tanggunjawab kelab untuk mempromosikan Pantai Baru Kelanang. Aktiviti seperti Sukaneka basikal dan juga gotong royong membershikan Pantai Kelanang juga telah menarik minat seramai 150 orang peserta menyertai program ini. Terima kasih diucapkan kepada Din Cycle, Majlis Daerah Kuala Langat, Pharmaniaga, Kayaba, Toshiba, Sykt Ikram Abadi, Poliklinik Sijangkang diatas kerjasama dan sumbangan.

Pertandingan Basikal Laju atas pasir

Pertandingan Basikal Laju atas pasir

Photo Session

Photo Session

Start

Start
Kayuhan Ambang Merdeka -Starting

On the way to Pantai Kelanang

On the way to Pantai Kelanang