Halaman

Isnin, 17 Ogos 2009

Cerita PCC Presidential Ride

PCC Presidential Ride – 68 Km Offroad,

Date: 16th August 2009

RV Point : University Nottingham.

Location : Broga,Selangor/Negeri Sembilan

Start Time : 8:00am

Total Rider :1100 Rider

Distance: 68km


PCC Route Map


Line up to collect goodies bag at Old Town Cafe..Bandar Utama

PCC Crew

Goodiest bag collected for KayuhBeb Team

Items inside the Goodies bag..T-shirt,Power bar step 1, power bar triple treat,face towel,wrist band and a few sticker

Seperti awal pagi 5:30am semua telah bersiap-siap untuk ke Broga, dan berkumpul di Petronas Kesas Highway untuk Konvoi bersama-sama

Sedang Aku(Rule), GHan dan Khairul (Satu Kereta) on the way ke Petronas, SMS dari Jinggo dan Robin diterima ” Aku dah kat Petronas.....dah naik panjang janggut aku”..maknanya dah lama tunggu.

Tepat jam 6:30am, kami memulakan Konvoi ke University Nottingham. Sampai sahaja di sana, kelihatan ramai Rider tengah menyiapkan basikal masing-masing.

Melihatkan ramai Rider yang hadir, semangat berkobar-kobar tak sabar menyahut cabaran PCC telah menyerang Rider-Rider KayuhBeb.


Persiapan oleh rider-rider yang baru sampai

Din dengan kayu Pro nya

Tepat jam 8am, Rider-rider dilepaskan, apalagi berduyun-duyun la rider cuba menyilok ke depan.

Pengalaman menyertai beberapa Jamboree, telah membuatkan Rider-rider KayuhBeb untuk cuba berada didepan dengan mencilok di celah-celah rider....

Ada yang berjaya dan ada yang gagal disebabkan terlalu ramai rider....1000 lebih tu......

Aku antara yang berjaya mencilok, apalagi kesempatan ini diambil untuk berada dikalangan Rider-rider dihadapan.


Antara Rider-rider menanti kayuhan dilepaskan

Kayuhan sepantas yang boleh dibuat untuk mengelakkan kesesakan di mana-mana ”Bottle Neck”, ternyata strategi ini berjaya, downhill single trek di Loop 1 dapat dilayan dengan hati yang GUMBIRAAAA...

Stage 1 (21km).....”Relatively easy..Fast flowing crosscountry”

Laluan loop 1 taklah seteruk mana, kebanyakkan laluan adalah bukit yang landai, walaupun begitu, downhill single trek pokok getah dan sedikit technical cukup untuk mengembirakan hari..

Difahamkan rider-rider yang di belakang terpaksa menolak basikal masing-masing di lalauan downhill single trek kerana rider yang terlalu ramai telah menyebabkan kesesakan...

Kebanyakkan laluan di loop satu adalah canopy....

Disebabkan aku antara group yang dihadapan, telah beberapa kali group hadapan salah jalan dan terpaksa berpatah balik, yang mana telah membuat aku serba sedikit kehilangan tenaga dan masa...

Berjaya sampai di CP1 lebih kurang pukul 9:30am (1jam 30 minit)... sedang sibuk refill air dan makan pisang, Bro Kulat dan Bro Khairul pun sampai.

Setelah tunggu beberapa minit, yang lain belum sampai... kami bertiga pun meneruskan kayuhan ke CP2.

Suasana di CP 1

Stage 2 (19km).....”a bit more grueling with some nice climb and some open section”

Di Stage 2, aku terpaksa memperlahankan phase aku sebab tadi masa Stage 1 dah “All Out”…. Kouorang jalan la dulu, aku selow-selow aje…nak tunggu yang lain…kata aku pada Bro Kulat dan Khairul, dengar sahaja Green Light dari aku, apalagi diaorang pun memecut meniggalkan aku tanpa belas kasihan…”aku pun nak join Group Pisang la…Boleh ke Kaykay?”

Stage 2 banyak uphill tapi rideable… takde sangat masalah.. dan trek ni pun kitaorang dah riki ari tu Cuma dia ikut songsang la, sampai sahaja di puncak, aku dah dapat baca downhill akan akan menanti apalagi….pesit la mengalahkan mat rempit di jalanan….

Seorang demi seorang rider aku potong, dan aku tahu diaorang akan potong aku balik bila naik bukit…..

Di Stage 2 ni aku telah berjumpa dengan Wan Kenobi SgManggis dan kami telah kayuh bersama-sama...

Disebabkan stage 2 ni aku dah tahu dia nya trek, aku cuba tak mahu berenti walaupun digoda Bro Kulat yang dah berenti rehat sambil melambai tangan menjemput aku sama...

Sampai di CP2.. rider-rider telah dihidangkan dengan air Revive, Pisang dan juga tembikai yang diletakkan didalam ais....keadaan badan yang panas telah membuatkan aku mentedarah Tembikai seberapa banyak yang aku suka....

Di CP 2 lebih kurang 11: 15am (1 jam 45 minit) , kami telah berkumpul kembali... Aku, Khairul dan Azrul kona. Kayuhan ke CP 3 pun dimulakan....

Stage 3.. (9km aje)...Shorter than Stage 2 but NOT LESS Challenging.

Seperti description di atas… memang pendek la sejauh 9km aje tetapi cabarannya berkali-kali ganda compare ngan stage 2 dan 1.

Di sini telah bermulala aksi tolak menolak basikal dengan keletihan yang ada..rasa macam tak mampu sahaja… tetapi seperti biasa semangat dikuatkan…

Antara halangan yang dihadapi

Tolakan basikal di hadiahkan dengan downhill technical single trek di kebun getah… memang syok.. tapi kalau tak hati-hati boleh tergolek.

Perjalan ke CP 3 telah membuatkan perut Rider-rider KayuhBeb terasa lapar dan badan dah rasa penat yang amat sangat…..

”Semangat Bro, sikit lagi nak sampai CP 3” antara kata-kata semangat dari Bro Khairul yang telah beberapa kali kaki krem... tepi semangatnya tetap kuat.

Lebih kurang pukul 12:30 tengahari (1 jam 15 minit) kami telah sampai di CP3...cuaca panas telah menyebabkan aku meneguk air berliter-liter..memang penat sangat.

Bro Kay-Kay dan Ghan di CP3

Walaupun aku telah berjaya sampai di Stage 3......Satu stage improve compare ngan PCC tahun 2007sampai stage 2 aje...


Dengan kepenatan yang dihadapi dan target dah achieved, terlintas di fikiran untuk tidak meneruskan perjalanan….

”Kau Orang jalan dulu la dulu Bro, sebab aku tak sure nak teruskan ke tidak” kata aku pada Bro Azrul Kona dan Bro Khairul

”Ala Bro, 49 km dah complete takkan lagi 19 km tak leh pulak”..Kata Bro Khairul..

”Takpe la korang jalan dulu,aku taknak ganggu masa korang, nanti aku fikir balik” kata aku memang tengah melawan kepenatan...

Bro Khairul dan Bro Azrul Kona pun meneruskan perjalanan meniggalkan aku di CP3.

Memang betul kata orang, ketika penat ataupun marah kerapkali kita akan membuat decision yang salah.

Apalagi, Power Gel dikeluarkan dan diminum dengan RedBull untuk mengembalikan kembali tenaga yang dah hilang.

Selepas berehat dan berbaring selama 30 minit, aku membuat keputusan untuk meneruskan Kayuhan ke Cp4... alang-alang seluk pekasam......

Dibawah pokok inilah aku berehat membuat keputusan


Sambil mengambil mengambil basikal. Aku jenguk-jenguk juga kalau-kalau ada ternampak Rider KayuhBeb yang lain, tapi hampa...takpe la..kat Kedah Jamboree pun aku kayuh sorang juga.....habis juga.....

Stage 4 (19Km)....To sort the MEN from the BOY..some super singletraks,cool jungle climb + highest point of the all ride (236 meter)

Lebih kurang pukul 1pm aku memulakan kayuhan ke CP 4 di bawah panahan matahari yang menegak di kepala sambil dikepala terbayang tolakan yang kan dibuat untuk mendaki bukit setinggi 236 meter…

Ala baru 236 meter…bukit setinggi 300 meter pun aku dah lepas…inikan 236 meter, celah gigi aje lah.. antara kata-kata dalam hati unutk menguatkan semangat aku....

Ternyata penyertaan aku di Jamboree-jamboree terdahulu telah membuatkan aku berfikiran positif dan berani menyahut cabaran...

Stage 4 banyak yang tolak, tolak single trail ada, tolak double trail pun ada, tapi bagi aku tolak pun taklah seteruk Kedah Jamboree dan Nibung Tebal... TQ to Kedah dan Nibung Tebal Jamboree....

Semasa menolak beskal tu, disebabkan kepenatan dan kelaparan, aku berkata-kata dalam hati ” Downhill ni aku layan selow-selow aje la...tak larat dah ni...”

Sampai sahaja di puncak, aku berehat dan mencari-cari apa makanan yang tinggal untuk mengisi perut yang lapar...jumpa cokelat snikers....

Selepas makan aku merehatkan badan dengan berbaring diatas tanah....antara usaha untuk mendapatkan balik tenaga...

Setelah tenaga full recharge.... aku memulakan downhill dengan kadar agak selow....terbrek-brek....tapi downhillnya tak habis-habis...

”Apa barang downhill selow-selow.....fox talas diadjust 140mm, brek dilepas.....berdesup basikal dan aku melayan downhill.....aku tak kira dah...downhill ni memang mainan aku, seorang demi seorang rider aku potong walupun terpaksa melalui laluan berbatu-batu...ternyata FOX TALAS tak mengecewakan....

Itu yang buat aku tak leh lupa pasal Stage 4 ni ialah diapunya downhill...PERGHHHHH! bergegar kepala otak dan segala kepala yang lain,

Downhillnya panjang dan mengiurkan....sampai lah ke CP4......memang syok rugi sape tak dapat layan Stage 4 ni......jangan mare ye.....

Berjaya menamatkan Stage 4 pada pukul 2:45ptg dengan hati yang puas...........

Penutup

Walaubagaimanapun, tahniah diucapkan kepada semua Rider-Rider KayuhBeb yang berhati JANTAN sanggup menyertai cabaran 68km ini....

Alhamdulilah, walaupun ada yang jatuh, tetapi tiada kecederaan serius dialami oleh Rider-rider KayuhBeb......

Gambar-gambar menarik akan di siarkan kemudian kerana...maklumlah cameraman kita belum pulih sepenuhnya dari kecederaan....



Lepak merehatkan badan selepas habis kayuh




Rider yang kepenatan menghabiskan kayuhan


Jentera yang tidak mengecewakan tuanya(gambar yang sebelah atas)

Antara Geng Kayuhbeb berjaya ke Finish Line

Antara Student Nottingham yang menyertai KayuhBeb

Tamat semuanya, rider-rider KayuhBeb meraikan kejayaan di Restoran Yus, pekena mee bandung

Antara Bukti dan Kenyataan... complete 4 loop

Tiada ulasan:

Translate the Blog

Germanium Power Loop

Germanium Power Loop
Products that will change your life! Energy Booster! Energetic ! Enjoy good sleep. Click photo for details information.

Menarik Beb

Related Posts with Thumbnails

KayuhBeb suppport Le Tour Langkawi-Banting 2hb Jan 2008

KayuhBeb suppport Le Tour Langkawi-Banting 2hb Jan 2008
Seramai 30 ahli KayuhBeb telah memeriahkan Le Tour Langkawi - Banting dengan membuat kayuhan dari Sijangkang ke Banting.Gambar bersama Dato Shafie dan Din Cycle

Pertandingan Pasang Tiub

Pertandingan Pasang Tiub

RRI ride by Kayuhbeb member

RRI ride by Kayuhbeb member

Kayuhan Ambang Merdeka 2008

Kayuhan Ambang Merdeka 2008
Project Kayuhan Ambang Merdeka telah berjaya dijalankan pada 24hb Ogos 2008 dari Sijangkang ke Pantai Baru Kelanang sejauh 35km(sehala).Tujuan project ini dijalankan adalah untuk memeriahkan lagi sambutan hari Kemerdekaan dan juga atas rasa tanggunjawab kelab untuk mempromosikan Pantai Baru Kelanang. Aktiviti seperti Sukaneka basikal dan juga gotong royong membershikan Pantai Kelanang juga telah menarik minat seramai 150 orang peserta menyertai program ini. Terima kasih diucapkan kepada Din Cycle, Majlis Daerah Kuala Langat, Pharmaniaga, Kayaba, Toshiba, Sykt Ikram Abadi, Poliklinik Sijangkang diatas kerjasama dan sumbangan.

Pertandingan Basikal Laju atas pasir

Pertandingan Basikal Laju atas pasir

Photo Session

Photo Session

Start

Start
Kayuhan Ambang Merdeka -Starting

On the way to Pantai Kelanang

On the way to Pantai Kelanang