Halaman

Jumaat, 31 Julai 2009

Cara membasuh beskal --Preparation to Kedah Jamboree.

Cara membasuh beskal --Preparation to Kedah Jamboree.

Hari ini Jumaat 31hb July 2009, routine seperti biasa bangun pagi dan bersiap- siap, tapi kali ni bukan nya bersiap untuk kerjam tapi bersiap unutk ke Jitra Kedah bagi menyambut cabaran Kedah Jamboree. Cuti kerja aku dah apply 2 bulan lepas, restu isteri pun dah dapat 2 bulan lepas, tinggal nak pergi aje.

Seperti biasa aku menghantar anak ke sekolah pada jam 7:30am, selesai sahaja jam masih menunjukkan pukul 8:02am. Aku SMS Kay-Kay untuk mengetahui samaada dapat pergi ataupun tak….

SMS aku “Amacam?peluang Cerah ke?Berapa %?Tak meriah blog aku kalau tak de gambar petikan jari lu Bro...” dengan tujuan membakar semangat supaya pergi.

.Jawapan SMS yang diterima “Cuaca kat sini berjerebu.So cam tu la % unutk aku pergi. Paklah aku baca dalam chatbox kena duty rukun tetangga la pulak”
Tapi aku yakin Kay-kay tetap sampai....

Jam menunjukkan 8:15 am apa nak buat ni masa masih panjang, Bro Kamarul akan datang pickup aku kul 10 lebih-lebih. Ada dua jam ni. Barang-barang kelengkapan semua nya dah pack and ready to load aje…..

Jentera Giant Anthem pun dikeluarkan dari rumah....ah! tak cukup bersih ni....apalagi WD40, berus, sabun pun dikeluarkan.... bermula upacara membasuh basikal.

Sambil membasuh dan mengusap beskal, aku berdoa semoga kayuhan akan berjalan dengan lancar tanpa ada sebarang masalah dan kecederaan.


Kali ni basikal dibasuh dengan lebih teliti, segala kotoran di celah-celah rantai aku berus satu persatu bagi mengeluarkan pasir-pasir yang terlekat, setiap gigi crank aku berus satu lekok ke satu lekok sehingga selesai.


Selesai dibasauh dengan sabun dan air, basikal dikeringkan dan dilap dengan kain bersih. Selepas ni upacara ”lube” rantai pulak. Penyambung rantai dicari bagi menandakan tempat bermula untuk aku meletakkan ”Pedros” (Chain lube). Satu persatu rantai aku gariskan melintang dengan Pedros.

Selesai semua rantai diminyakkan, aku biarkan lebih kurang 15 minit (sebenarnya kalau dapat lagi lama lagi bagus supanya lube tu boleh masuk dicelah-celah rantai.) lepas tu lebihan minyak aku lap balik dengan kain bagi mengurangkan pasir melekat semasa kayuhan.


Setelah selesai semua tu, jam masih lagi menunjukkan 9:15am..... ah lama lagi ni, sempat aku nak update blog untuk. Aku pun call Bro Kamarul untuk mengetahui kedudukanya...” Aku baru sampai Sungai Manggis ni, follow lori... slow sangat...”

Okay, sempat lagi aku nak on laptop dan update blog.....

Gambar di upload kata-kata di taip.... inilah hasilnya.

Kepada kengkawan yang tak pergi ataupun yang tak dapat pergi disebabkan hal-hal yang tak leh dielakkan, diharap dapat mendoakan kejayaan kami menghabiskan Kayuhan Kedah Jamboree dengan selamat.... AMIN



























Tiada ulasan:

Translate the Blog

Germanium Power Loop

Germanium Power Loop
Products that will change your life! Energy Booster! Energetic ! Enjoy good sleep. Click photo for details information.

Menarik Beb

Related Posts with Thumbnails

KayuhBeb suppport Le Tour Langkawi-Banting 2hb Jan 2008

KayuhBeb suppport Le Tour Langkawi-Banting 2hb Jan 2008
Seramai 30 ahli KayuhBeb telah memeriahkan Le Tour Langkawi - Banting dengan membuat kayuhan dari Sijangkang ke Banting.Gambar bersama Dato Shafie dan Din Cycle

Pertandingan Pasang Tiub

Pertandingan Pasang Tiub

RRI ride by Kayuhbeb member

RRI ride by Kayuhbeb member

Kayuhan Ambang Merdeka 2008

Kayuhan Ambang Merdeka 2008
Project Kayuhan Ambang Merdeka telah berjaya dijalankan pada 24hb Ogos 2008 dari Sijangkang ke Pantai Baru Kelanang sejauh 35km(sehala).Tujuan project ini dijalankan adalah untuk memeriahkan lagi sambutan hari Kemerdekaan dan juga atas rasa tanggunjawab kelab untuk mempromosikan Pantai Baru Kelanang. Aktiviti seperti Sukaneka basikal dan juga gotong royong membershikan Pantai Kelanang juga telah menarik minat seramai 150 orang peserta menyertai program ini. Terima kasih diucapkan kepada Din Cycle, Majlis Daerah Kuala Langat, Pharmaniaga, Kayaba, Toshiba, Sykt Ikram Abadi, Poliklinik Sijangkang diatas kerjasama dan sumbangan.

Pertandingan Basikal Laju atas pasir

Pertandingan Basikal Laju atas pasir

Photo Session

Photo Session

Start

Start
Kayuhan Ambang Merdeka -Starting

On the way to Pantai Kelanang

On the way to Pantai Kelanang